Teatru şi Internet
Victor Scoradeț
În "norway.today", de Igor Bauersima, o fată şi un băiat se întîlnesc în urmă unui chat pe Internet cu dorinţa fermă, serioasă şi definitivă de a se sinucide. Ea a ales un loc superb: un vîrf de munte înzăpezit, al cărui versant opus este o prăpastie de 600 de metri, deasupra unui fiord. Sînt sătui de viaţă, sînt convinşi că ştiu tot, că au trecut prin tot ce le putea ea oferi (sex, drog), adulţii sînt nişte ipocriţi, în cel mai bun caz înduioşători. Ce ar mai putea aştepta ei de la viaţă? Ce promisiune demnă de încredere mai e posibilă pe lumea asta? Nici faptul că, aproape pe neobservate, încep să se cam îndrăgostească unul de celălalt nu pare să-i abată de la intenţia lor. Ştiu ei bine cum e şi cu dragostea. Finalul e totuşi deschis, atît în piesă, cît şi în spectacolul montat de autor la "Dusseldorfer Schauspielhaus". Dialogul viu, perfect credibil, este adeseori condus deliberat în capcanele umorului involuntar (din punctul de vedere al foarte tinerelor personaje), cu un efect discret moralizator: demitizarea sinuciderii. Cam la fel cum a reuşit Irwine Welsh să demitizeze consumul de droguri în "Trainspotting", de pildă.